Het programma van de zomercursus voor dansdocenten van 23 t/m 25 augustus is nu bekend en de inschrijvingen zijn gestart! Onze gastdocenten staan weer te popelen om jullie in de studio’s te verwelkomen en samen inspiratie en voeding te bieden voor het nieuwe seizoen.
Dansbelang organiseert in samenwerking met Holland Dance Festival dit jaar wederom de inspiratievolle en waardevolle dansdagen in de zomer, om het nieuwe seizoen weer fris en vol nieuwe ervaringen te kunnen beginnen. Met grote trots presenteren wij ons rooster met gastdocenten, allen uniek in hun specialiteit; nieuwe namen, bekende namen én vertrouwde namen.
Wij kijken enorm uit naar deze mooie dagen, waarin we elkaar weer kunnen zien, treffen, met elkaar kunnen dansen, bijkletsen… kortom: ontmoeting in dans & gesprek!
De workshops vinden plaats bij:
Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten
Adres: Jodenbreestraat 3, Amsterdam
(metrohalte Nieuwmarkt of Waterlooplein)
Losse les = €35 | 3 lessen op een dag / dagkaart = €85
Ben je lid van Dansbelang of 3e of 4e jaars student van een ‘opleiding docent dans’? Dan ontvang je 20% korting!
Maximaal aantal deelnemers per dansworkshop: 16 | Minimaal aantal deelnemers per dansworkshop: 6
Maximaal aantal deelnemers per theorieworkshop: 20 | Minimaal aantal deelnemers per theorieworkshop: 6
Je kan een les selecteren door erop te klikken:
Studio 1 | Studio 2 | Studio 3 | Theorielokaal | |
---|---|---|---|---|
Woensdag 23 augustus |
||||
10.30-12.00 |
Klassiek Ballet VOL
Alfredo Fernandez |
Modern
Sanne vd Put |
Jazz VOL
Eddi de Bie |
|
13.00-14.30 |
Hiphop
Anthony Pinas |
Contemporary Floorwork - Do's & don'ts VOL
Agnes Phillipsen |
Methodiek - Dans & onderwijs VOL
Maud Tielemans |
|
15.00-16.30 |
Klassiek Ballet - Choreografie repertoire
Alfredo Fernandez |
Modern - Instant Choreography (15.00-17.00)
Helma Melis |
Methodiek - Kinderen & Klassiek Ballet VOL
Saskia Sap & Maurice Berger |
Anatomie - De Dansersvoet - een close-up GEANNULEERD
Leila Kester |
Donderdag 24 augustus |
||||
10.30-12.00 |
Klassiek Ballet VOL
Jane Lord |
Laban - Bewegingsanalyse VOL
Roos van Berkel |
Methodiek - Groepsdynamiek in beweging
Esther Nederpelt |
|
13.00-14.30 |
Hiphop
Anthony Pinas |
Klassiek Ballet - Simplifying repertoire for children VOL
Jane Lord |
Pilates - Trainingsles
Leila Kester |
Ondernemerschap - In 5 stappen van chaos naar grip GEANNULEERD
Lola van Boxel |
15.00-16.30 |
Modern-Jazz VOL
Esther Nederpelt |
Heels
Monique Linders |
Anatomie - Uitdraai - een close-up
Leila Kester |
Anatomie & Blessurepreventie - Voeten en enkels
Peter Stoelhorst |
16.45 - 17.30 | MEET & SHARE | over onderwerp 'Grensoverschrijdend gedrag' - Hoe kunnen wij onze docenten/leerlingen hierin ondersteunen? - Leila Kester, Jane Lord, Saskia Sap, Esther Nederpelt (gratis bij te wonen.) | |||
Vrijdag 25 augustus |
||||
10.30-12.00 |
Klassiek Ballet
Pallas Sluyter |
Modern Limón Techniek VOL
Lorenzo Koppenaal |
Hiphop
Nash Smith |
|
13.00-14.30 |
Hiphop - Music Movement Experience
Melvin Fraenk |
Methodiek - Klassiek Ballet - spitzen voor amateurs VOL
Pallas Sluyter |
Inclusieve Dans door Stichting ReDiscoverMe
Damar Lamers |
|
15.00-16.30 |
Jazz VOL
Eddi de Bie |
Modern
Agnes Phillipsen |
Well-being4dancers
Saskia de Badts |
Workshop
In deze ballettechniek workshop legt Alfredo de focus op functionele versus esthetische uitlijning (‘know your angles’), vloeibaarheid, frasering en rijk bewegen.
Over Alfredo Fernandez
Alfredo Fernandez werkte 20 jaar als balletdanser, tot 1998 met Het Nationale Ballet. Daarna werkte hij als freelance performer, choreograaf, docent dans en Pilates en als Somatisch Bewegingscoach. Dit laatste vormt het fundament voor al zijn werk: belichaamd bewustzijn.
Workshop
Deze workshop Modern van Sanne is een uitdagende mix van technisch, muzikaal en dansant werken. Gefundeerd op de principes van de Limón techniek, waarin het gebruik van adem, gewicht en zwaartekracht centraal staan. Na de warming up werken we aan een dynamische across the floor en een kort stukje choreografie. Sanne weet je gegarandeerd uit je comfort zone te krijgen: dansplezier, focus, vertrouwen en overgave brengen je veel en ver!
Over Sanne vd Put
Sanne volgde haar dansopleiding bij het Nederlands Dans Theater, werkte een korte tijd als professioneel danseres en ontdekte al vrij snel dat haar hart lag bij het maken van choreografieën en het lesgeven. Sinds haar opleiding bij het Limón Institute in NYC in 1999 zijn haar moderne lessen sterk gebaseerd op de Limón techniek. Met adem, zwaartekracht, gewicht en een organische flow weet ze allerlei stijlen muziek met dans te verbinden. Sanne is een graag geziene (gast)docent bij zeer verschillende instellingen en uiteenlopende doelgroepen, daarnaast is ze sinds 1995 werkzaam als freelance choreograaf. We zijn weer dankbaar dat Sanne bij ons team van gastdocenten van de ZomerDansImpuls 2023 hoort!
Workshop
Na de fijne en unieke les afgelopen twee jaar bij de ZomerDansImpuls is Eddi er dit jaar weer! Daar zijn we enorm verheugd over. Hij stelt zichzelf hieronder even aan jullie voor. Een jazzdans-icoon: mis zijn les niet! Het zal je horizon verbreden, letterlijk en figuurlijk.
Over Eddi de Bie
“Ik me maar even voorstellen: Eddi, aangenaam….Was nooit van plan om te gaan dansen, maar liep bij toeval (?) in 1970, zo rond mijn 20ste, de studio binnen van Helen leClercq, aan de Keizersgracht. Nieuwsgierigheid is altijd mijn leidraad geweest, naast de soms (on)handige eigenschap dat ik nogal eigenwijs kan zijn en het liefst mijn eigen weg volg. Die nieuwsgierigheid leidde via een fysieke speurtocht (‘hoe werkt zo’n lichaam dan’/ wat is dat dan ‘centreren’??), veel lesgeven, dansmaken en op kleine en iets grotere podia staan, naar een baan op de Theaterschool in Amsterdam, vanaf 1975, en naar de overname van de studio van Helen in 1980.
De laatste 12 jaar Theaterschool (2001-2013) werd ik bij toeval artistiek leider van de UrbanContemporary/jmd. In die hoedanigheid hebben we met het hele docententeam een goed werkende vorm van vakoverstijgend competentiegericht dansonderwijs kunnen ontwikkelen. Kort door de bocht: danstechniek in de ochtend, dansmaken in de middag. (Elke hedendaagse choreograaf maakt immers gebruik van het dansmateriaal van zijn/haar dansers; vandaar de noodzaak voor elke student om dans te maken)….
Dansen (performen), dansmaken (choreografie), en dans overdragen (lesgeven) zijn één(!) geheel. Het zijn geen drie afzonderlijke disciplines. Je beoefent ze in samen-werking (au!), in verbinding met ‘anderen’. Overigens kun je daar ook zingen, acteren en visuals aan toevoegen. Allemaal disciplines die elkaar aanvullen en versterken.
Vanaf 1995 was ik coördinator van de 5 o’clock class, in 1999 opgevolgd door Jocelyn Bergland, die de 5 o’clock tot grote bloei heeft gebracht. Waarvoor mijn immense dank Jocelyn! En…., oja…..Hlif!! Natuurlijk! Ik heb ook nog een paar jaar lesgegeven aan de Arnhemse dansacademie (1998-2001), met dank aan Hlif dus!
Tja en verder…..verder denk ik – gelukkig is alles subjectief! – dat dans in de kern heel eenvoudig is: een lichaam=een lichaam=een lichaam en dat zal dus wel bewegingsprincipes hebben. Kwestie van je daarvan bewust worden. Klinkt makkelijk, is toch vaak een tienjarenplan….Techniek (als expressie-tool) is het ontwikkelen van dat ‘lichaamsbewustzijn’. Vanuit dat perspectief zijn Graham, Horton, Limón, Jazz, Hiphopstijlen enz. enz…, ja Klassiek dus ook, geen technieken, maar gewoon bewegingstalen, die je via dat minder of meer bewuste lichaam tot expressie brengt.
Die constatering lucht (mij) in elk geval op, want dan kunnen we de veelgehoorde tekst “zonder klassieke techniek kun je niet dansen” – trouwens een tamelijk westers cultuurcentrische benadering – meteen teleporteren onder de zachtgroene zoden. (Heb overigens in mijn autodidactische gedreutel nog nooit één klassieke les gedaan. Achteraf een proef op de som dus….).
Gelukkig heeft iedereen in dansland zijn of haar eigen voorkeuren en affiniteiten. En, aangezien ik van nature een nogal snel en bewegelijk kind was (dat heet geloof ik nu ADHD ofzo….) hield ik ontzettend van ritme, dynamiek en timing……. dus werd het voor mij als vanzelf Jazz (met dank aan Katherine Dunham, Helen LeClercq en Matt Mattox).
Het wordt dus waarschijnlijk een ‘old school’ jazz-lesje, met veel gewichtsverplaatsingen door de ruimte, en een hoogste merkwaardige timing…. We zullen wel zien hoe het uitpakt…. In elk geval, tot snel allemaal, en…may de ‘Dance-Force’ be with you, Al-Ways !!
Groet,
Eddi”
Workshop
De workshop van Anthony is een geweldige danservaring: een heerlijke Hiphop flow die gaat lef en kracht om in het moment jouw optimale dans skills tot uiting te brengen. Zijn Hiphop-stijl spreekt het hele lichaam aan op - vooral - timing, maar ook op detail en flow. Kortom: dans van top tot teen!
Over Anthony Pinas
Anthony Pinas is professioneel danser, dansdocent, choreograaf en entrepreneur. Hij is op late leeftijd begonnen met dansen (20) en heeft hierbij echt zijn hart gevolgd in het ontwikkelen van zijn talent. Hij wílde ervoor gaan en heeft het gedaan!
Anthony Pinas is freelance danser, dansdocent en choreograaf. Hij heeft vier jaar de dansopleiding gevolgd aan het Art & Entertainment College in Amsterdam en een jaar de vooropleiding 5 o’clock van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK). Anthony is de oprichter van OnPoint en eigenaar van OnPoint DanceLab. Sleutelwoorden voor Anthony’s lessen: muzikaliteit, energie, snelheid, groove, maar bovenal plezier!! Anthony heeft een goed gevoel voor muziek en speelt met de telling en de ritmes om zodoende een uitdagende en on point choreografie te creëren. Hoewel de choreo best moeilijk kan zijn, is zijn les door zijn goede uitleg bijna altijd door iedereen te volgen. Anthony heeft een passie voor dans en lesgeven. Hij vindt het een uitdaging om zijn leerlingen te verbeteren en houdt van interactie en positieve energie in zijn les.
Workshop
Tijdens deze praktische en verdiepende workshop zoomen we in hoe je Floorwork kunt toepassen in je les en hoe je een les Floorwork kunt geven. Handige tips worden gedeeld en gaan we zelf ervaren – hoe is het om op verschillende manieren over de grond te bewegen? Een dynamische en onderzoekende workshop waar je als danser wordt uitgedaagd en als docent met mij en elkaar kunt sparren.
Over Agnes Phillipsen
Als kind genoot ik van het rennen door grasvelden tot in bomen klimmen. Hiermee zocht ik mijn grenzen op en ontwikkelde vertrouwen in mijn fysieke en mentale mogelijkheden. Deze energie en speelsheid neem ik vaak mee in mijn danslessen, net als dat ook aarden/gronden centerpunten zijn waar ik mee werk. Voor mij betekent het één zijn met mijn lichaam en mijn omgeving een gevoel van balans vinden in het dagelijks leven.
Door de energie van mijn omgeving in mij op te nemen word ik me bewust hoe ik anderen kan ondersteunen. Hoewel mijn focus soms gefixeerd kan zijn, zorgt mijn impulsiviteit vaak voor een onverwachte wending.
Vandaag de dag geef ik lessen als (gast)docent bij o.a. Codarts (Afdelingen: circus, muziektheater, docent dans, vooropleidingen) LAVA Collective, MBO Theateropleiding, Compagnie 21, Albeda Dans College en SKVR. Als danser heb ik al wat mooie passen mogen zetten bij verschillende gezelschappen waaronder Danstheater AYA, Compagnie 21 en Amenti Collective.
Workshop
Zeppelin – Inspiratiegids Dansexpressie: Een korte inkijk in een nieuw boek rondom dansexpressie voor het lager onderwijs.
In deze sessie gaan we samen aan de slag met dans(expressie) voor het basisonderwijs. Vanuit een concreet, procesgericht lesvoorbeeld- geschikt voor leerlingen van groep 3/4 en 5/6- krijg je enkele tips and tricks mee. De sessie biedt in een tweede fase ook bredere suggesties aan om vanuit dans aan de slag te gaan in het onderwijs. Dit zowel vanuit de leefwereld, de kunsten als herkenbare thema’s voor de leerlingen. Op deze manier krijg je een inkijk in de inhoud van de nieuwe inspiratiegids Zeppelin Dansexpressie uitgegeven door Pelckmans Uitgeverij.
Over Maud Tielemans
Maud Tielemans is een dansdocent in hart en ziel. Na haar opleiding tot Bachelor Dance in Education aan Codarts Rotterdam besloot ze deze opleiding te vervolledigen met een Master Arts in Education die ze Cum Laude afrondde. Maud specialiseerde zich daarnaast bij tot Expert Cultuur in de Spiegel, Kinderyogadocente, volgde een postgraduaat Kunst- en cultuurmanagement aan de UGent en studeert momenteel aan Vives Hogeschool voor een Banaba Schoolontwikkeling. Naast haar opleiding, volgde Maud verschillende bijscholingen in binnen -en buitenland waaronder Zuid-Afrika, Engeland en Griekenland en was ze te zien in verschillende voorstellingen. Zo stond ze reeds op de planken bij De Dutch Don’t Dance Division, Project C., het Osipova Ballet van Sint-Petersburg in Don Quichote en vele anderen. Maud richtte met haar partner Jeroen Vanmulder Project C. vzw op, waarmee ze verschillende educatieve dansprojecten en evenementen organiseert. Haar eerste voorstelling “Papiergetier” ging in december 2016 in première, in 2020 ging 'De berg die eigenlijk geen berg is' in premiere en momenteel wordt er hard gewerkt aan een voorstelling op de klasvloer.
In 2020 werd Maud uitgeroepen tot VOCATIO-laureaat, een beurs voor gepassioneerde jongeren met een missie. De missie van Maud? Dans in het lager onderwijs tot evidentie maken. Om dit te bereiken geeft Maud momenteel les aan Codarts Rotterdam als docente van onder andere algemene dansdidactiek, leidt ze leraren lager onderwijs op aan de Karel De Grote Hogeschool in Antwerpen binnen muzische vorming dans en is ze educatiemanager bij De Dutch Don’t Dance Division in Den Haag. Ervaringen die ze zelf dagelijks in de praktijk omzet met kinderen als leerkracht dans aan de Kunstacademie van Halle waar ze onder andere ook coördinator is van de dagschoolprojecten. Als bezige dans-bij werkt ze daarnaast regelmatig artikelen uit voor DANST van Danspunt, schreef ze mee aan het nieuwe leerplan voor het Deeltijds Kunstonderwijs ‘Kunstig Competent’, zet ze haar eerste stappen in het maken van voorstellingen voor kinderen en ontwikkelde ze samen met DoeDoos een doos van dansante materialen en opdrachten voor kinderen met hun ouders. In mei 2023 verschijnt een eerste boek van Maud over dansexpressie met jonge kinderen in het lager onderwijs bij Pelckmans Uitgeverij.
Workshop
In deze workshop bestuderen we fragmenten uit choreografieën voor corps de ballet van twee grote invloedrijke choreografen uit de 20e eeuw: George Balanchine die Academisch Ballet naar moderne mensen bracht en William Forsythe die het naar de toekomst (generaties) stuwde.
‘Diamonds’ | muziek: Symphonie No. 3 in D major (1875) van Pyotr Ilyich Tchaikovsky
‘Diamonds’ ging in 1967 in première en is het derde deel van het ballet in drie bedrijven 'Jewels'. Gemaakt voor het New York City Ballet wordt wel het eerste abstracte avondvullende ballet genoemd. Dit betekent het opnemen en spelen met de codes, figuren en praal van de klassieke periode, maar zonder verhalen te vertellen.
‘Artifact’ | muziek: van Eva Crossman-Hecht (minimale variaties op de Chaconne van J.S. Bach)
‘Artifact’ ging in 1984 in première. Gemaakt voor het Frankfurt Ballet, veroorzaakte het een grote controverse onder het publiek en de professionals. Het voorstel was radicaal innovatief, het doorbreken en reconstrueren van de codes van de ballettechniek, het transformeren van de plasticiteit van het lichaam, het gebruik van ruimte, geluiden, tekst en ongekende scenografie, beïnvloedde alle genres in de podiumkunsten.
Over Alfredo Fernandez
Alfredo Fernandez werkte 20 jaar als balletdanser, tot 1998 met Het Nationale Ballet. Daarna werkte hij als freelance performer, choreograaf, docent dans en Pilates en als Somatisch Bewegingscoach. Dit laatste vormt het fundament voor al zijn werk: belichaamd bewustzijn.
Workshop
“De waarde van élke beweging in choreografie is zo groot!”
In de workshop die Helma geeft bij Dansbelang gaat ze als choreograaf en inspirator ze met ‘Instant Composition’ aan de slag, waarbij je als deelnemer als danser wordt ingezet én tegelijkertijd de schoonheid van het choreograferen – en hoe Helma dit veelal aanpakt – aan den lijve ondervindt. Als dansdocent maken we veel choreografieën waarbij dit een zeer fijne en handige manier van werken is, waarvan je de tools direct in jouw lespraktijk kunt toepassen. Laat je door Helma inspireren!
Over Helma Melis
Helma Melis is in 1997 afgestudeerd als dansdocent én als danser bij de Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg en heeft sindsdien een sprankelende carrière doorlopen tot op de dag van vandaag. Zij heeft zich als danser, choreografe en danscoach veelzijdig ontwikkeld en zij geeft op diverse dansacademies les en is betrokken als choreograaf bij diverse danscompanies. Ze is o.a. artistiek leider van haar eigen Dansgezelschap La Melis, waarmee ze in binnen- en buitenland tourt. Daarbij en verzorgt daarbij moderne danslessen, workshops, coachingen aan danser en dansdocent en choreografieën in binnen- en buitenland.
Workshop
Klassiek ballet geven aan kinderen van 6 tot en met 12 jaar is een vak apart. De klassieke dansstijl vraagt specifieke prestaties, die niet altijd lijken te matchen met ons lichaam, laat staan met het lichaam van een kind in de groeifase. Hoe kan je als dansdocent klassieke balletlessen aan kinderen geven op een gezonde en speelse manier, zodat het past bij de kinderleeftijd? Hoe maak je een verantwoorde opbouw in je klassieke lessen, waarbij je recht doet aan de klassieke stijl en de kinderen ook lekker kan laten genieten van het dansen? Tijdens de ZomerDansImpuls van 2022 behandelden we vooral de theorie. In deze verdiepende workshop die als een vervolg daarop kan worden gezien, krijg je een korte inleiding en vervolgens allerlei praktijkopdrachten die je als groep samen gaat uitproberen. Er is veel tijd gereserveerd voor het praktisch oefenen met allerlei voorbeeldopdrachten en voor het stellen van vragen. Met hun jarenlange ervaring in de klassieke methodiek en didaktiek, zowel aan de professionele dansopleidingen als in de amateurdansstudio’s, bieden Maurice en Saskia je nieuwe inspiratie voor klassieke kinderlessen anno 2023.
Over Saskia Sap & Maurice Berger
Maurice Berger volgde zijn dansopleiding aan de Nel Roos Academie (de huidige NBA) te Amsterdam en danste zeven jaar bij het Scapino Ballet, in verschillende choreografieën en stijlen. Daar maakte hij tevens deel uit van de educatieve afdeling van het gezelschap. Bij de Royal Academy of Dancing te Londen volgde hij de ‘Professional Dancers Teaching Course’. Maurice heeft jarenlang lesgegeven in klassiek ballet aan de Scapino Dansacademie (nu Academie voor Theater en Dans/AHK) bij de opleidingen Toneeldans, Docent Dans, Jazz- en Moderne Dans en bij de Vooropleiding. Tevens was hij docent Analyse volgens de Vaganova methode en was hij voorstellingsleider bij de jaarlijkse eindvoorstellingen. Vanaf 1990 is hij werkzaam als freelance balletdocent/coach/repetitor/artistiek coördinator, in zowel binnen- als buitenland: o.a. Broadway Dance Center New York, The Irish National Ballet, Dansgroep Krisztina de Châtel, Barry Stevens Dance Unlimited, Dansacademie Arnhem (Artez), Frank Sanders Akademie voor Musicaltheater, Amsterdam Dance Center, Het Ballet Centrum te Bunnik en Balletschool Cabriole te Naarden. Sinds 2019 is hij als coach en begeleider werkzaam voor de cursus Verklaring van Bekwaamheid van Dansbelang NBDO.
Saskia Sap volgde de opleiding Docent Dans aan de Nel Roos Academie (nu Academie voor Theater en Dans/AHK), met als specialisatie klassiek ballet en jazzdans. Daarna studeerde zij Pedagogiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Al meer dan 25 jaar is zij als docent pedagogiek & psychologie en stagebegeleider verbonden aan de hbo-opleiding Docent Dans van de AHK. Daarnaast is zij gastdocent en examinator aan de mbo-dansopleiding PACT+ in Amsterdam. Haar eigen dansstudio heeft Saskia in 2019 overgedragen om meer tijd te hebben voor bestuurs-, opleidings- en onderzoekswerk. Zo is zij voorzitter en cursuscoördinator bij Dansbelang NBDO en heeft zij kortgeleden een lectoraats-onderzoek afgerond naar dansend taal leren voor NT-2 kinderen in groep 1 en 2 van het basisonderwijs. In haar baan als adviseur/projectleider KDV bij NEOS cultuuronderwijs in Amersfoort probeert zij kunstvakdocenten in te zetten voor kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar. Daarnaast schrijft zij over dans en didactiek voor de vakbladen Dansdocent.nu en Kunstzone. Ook geeft zij op projectbasis nog steeds met liefde dansles.
Workshop
Deze les is een uitnodiging om eens wat beter te kijken naar de dansers voet. Welke lijnen zoeken we, en hoe kunnen we de danser leren om binnen de techniek gezonde en krachtige voeten te ontwikkelen. Praktische tips, uitleg en oefeningen.
Over Leila Kester
Leila is werkzaam als docent Pilates en Floor Barre bij Het Nationale Ballet, Nederlands Danstheater en de Nationale Ballet Academie sinds 1997. Omdat Leila eveneens een gecertificeerd Vaganova docente is, kan zij een unieke brug slaan tussen de ballettechniek en Pilates.
Leila werkt nauw samen met collega's van enkele toonaangevende dansgezelschappen in de wereld, en met hen heeft ze enkele grote presentaties verzorgd op IADMS, een jaarlijks internationaal congres over Dans en Gezondheid. Vanwege deze contacten en de lange verbindingen met de grote dansinstellingen waar zij voor werkt heeft zij zich kunnen ontwikkelen tot een ware specialist op dit gebied.
Het is haar ambitie om dansers te helpen inzicht te ontwikkelen in hoe hun lichaam optimaal functioneert binnen de veeleisende ballettechniek. Momenteel is zij een serie workshops aan het ontwikkelen voor dansers, dansdocenten, fysiotherapeuten en pilates docenten met als titel : 'Honoring the Body in Dance'. Hierin gaat zij haar ervaringen delen, en hoopt Leila een bijdrage te leveren aan een gezonder dansklimaat. De lessen die zij gaat geven voor Dansimpuls zullen een inkijkje geven in deze workshops.
Sinds 2009 is Leila docent bij Polestar Pilates en traint zij toekomstige Pilates docenten, in Nederland, België en Griekenland.
Een les van Leila is goud in kennis en ervaring!
Workshop
In deze Klassieke Balletles les zal Jane aandacht geven aan puur Klassieke techniek. Jane: “Het is een eer om de ZomerDansImpuls te openen met een Klassieke Ballet workshop. Na een zomervakantie is het fijn om terug in je lichaam te komen, met een eenvoudige maar dansante les!”
Over Jane Lord
Jane Lord is een Amerikaanse danseres die van 1979 tot 2001 verbonden is geweest aan Het Nationale Ballet te Amsterdam, waar zij vanaf 1990 als eerste soliste optrad. Na haar danscarrière gaf Jane Lord vele klassieke balletlessen bij onder andere het Koninklijk Conservatorium, Scapino Ballet Rotterdam, Henny Jurriëns Stichting, Dansateliers, Internationaal Danstheater en Amsterdam Dance Centre. In het najaar van 2011 begon Jane als coördinator van het Scouting & Outreach Programme van de Nationale Ballet Academie te Amsterdam, om de samenwerking tussen de academie en de balletscholen in Nederland te optimaliseren. Deze taak heeft zij tot en met 2021 volbracht.
Jane is ook docent bij de Nationale Balletacademie waar zij klassieke en repertoire lessen geeft.
Workshop
In deze workshop maak je kennis met de ontwikkelingspatronen in alledaagse beweging en in dans. We gaan werken met verschillende fases van gewichtsverplaatsing en onderzoeken de bewegingskwaliteiten tijd, gewicht, energie en ruimte. Al bewegend ontdekken we nieuw manieren van dans ervaren, dans begeleiden en dans maken.
Over Roos van Berkel
Roos van Berkel is opgeleid in theaterdans (Laban London) en heeft zich daarna gespecialiseerd in Laban/Bartenieff bewegingsanalyse (LIMS New York). Sinds 2008 is zij als gastdocent verbonden (geweest) aan de opleidingen Moderne Theaterdans en Docent Dans van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
Workshop
Vol verwondering en plezier heeft Esther in haar lesgeefjaren groepsdynamieken geobserveerd en de werking van het handelen van de dansdocent hierin bewust gemaakt. Als dansdocenten komen we heel wat tegen: groepen die niet vooruit te branden zijn, groepen die door de ruimte stuiteren, verlegen dansers in je les die je nauwelijks los krijgt en/of de voorgrond niet durven te pakken, ‘te aanwezige’ leerlingen die je veel energie kosten, leerlingen die aan en met elkaar verweven zijn waardoor je ze niet te pakken krijgt in hun groei, leerlingen die zich juist afzonderen… Kortom: er gebeurt binnen een groep zoveel tegelijkertijd! De sfeer van de groep en de dynamiek bepalen vaak de sfeer ‘op jouw werkvloer’ en het plezier dat je in je werk kunt hebben. Hoe meer je de groepsdynamiek ten goede gebruikt, hoe meer talent je uit de dansers kan halen!
In deze workshop gaan we in op hoe jij jouw oog kunt verscherpen en verhelderen, om te zien wat er gebeurt in de groepsdynamiek. Daar start alles. Als je het ziet, kun je naar de oplossing gaan zoeken en handelen om jouw lesgeef-omgeving te verbeteren.
Welke keuzes als docent kun je maken om de groep in harmonie te brengen? Welke keuzes kun je maken om de balans te herstellen, mocht deze ongebalanceerd zijn? Wat zijn de voordelen en/of nadelen van een groepsdynamiek die stroomt in een specifieke richting en hoe kun je deze de goede kant op sturen en stimuleren? Geweldige vragen, nog leuker om de antwoorden te onderzoeken, te ‘bevoelen’, om zo met concrete tools naar huis te gaan; direct toepasbaar op de werkvloer.
Over Esther Nederpelt
Esther Nederpelt is al jaren als gedreven danseres en dansdocent actief in het werkveld in de zowel de dansstijlen Modern en Jazz, met haar absolute favoriete mix van deze twee op nummer 1: Modern-Jazz. Zij geeft diverse open lessen, gastlessen en workshops in binnen- en buitenland, met als favoriete doelgroep ‘dansdocenten’.
Esther studeerde in 2004 af aan de opleiding Docent Theaterdans aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam. Na haar opleiding gaf zij les aan en coachte de meest uiteenlopende groepen: kinderen vanaf 3 jaar en ouder, jongeren in justitiële inrichtingen, studenten aan de dansvakopleiding en volwassenen tot 80 jaar, van beginners tot gevorderden. Zij heeft zich afgelopen 15 jaar gespecialiseerd in het coachen van en werken met dansdocenten, een doelgroep die al heel lang haar hart heeft gestolen. Zij vindt haar passie in het uitwerken en uitdiepen van specifieke onderwerpen die de dansdocent helpen hun plezier, ontspanning en kwaliteit te vergroten op de werkvloer. Als bestuurslid werkt zij momenteel met veel plezier bij Dansbelang, waar zij bijeenkomsten als Meet & Share’s, workshops en andere inspirerende en verbindende initiatieven helpt vormgeven.
In zowel haar dans als in haar lesgeven komen dansbeleving en danstechniek op een zeer praktisch en toepasbare manier samen, waarin het delen van de innerlijke drijfveer om te dansen de verbindingen legt. Haar dansstijl is geïnspireerd op een fysiek spel tussen kracht en ontspanning, een vloeiende flow met een dynamische explosie van energie. Dans is passie, alles geven, volledigheid, ongeremdheid, het gebruiken van je lichaam op de juiste (jouw) manier, je laten gaan, vrijheid, creativiteit en vooral: genieten en jezelf zijn!
Workshop
De workshop van Anthony is een geweldige danservaring: een heerlijke Hiphop flow die gaat lef en kracht om in het moment jouw optimale dans skills tot uiting te brengen. Zijn Hiphop-stijl spreekt het hele lichaam aan op - vooral - timing, maar ook op detail en flow. Kortom: dans van top tot teen!
Over Anthony Pinas
Anthony Pinas is professioneel danser, dansdocent, choreograaf en entrepreneur. Hij is op late leeftijd begonnen met dansen (20) en heeft hierbij echt zijn hart gevolgd in het ontwikkelen van zijn talent. Hij wílde ervoor gaan en heeft het gedaan!
Anthony Pinas is freelance danser, dansdocent en choreograaf. Hij heeft vier jaar de dansopleiding gevolgd aan het Art & Entertainment College in Amsterdam en een jaar de vooropleiding 5 o’clock van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK). Anthony is de oprichter van OnPoint en eigenaar van OnPoint DanceLab. Sleutelwoorden voor Anthony’s lessen: muzikaliteit, energie, snelheid, groove, maar bovenal plezier!! Anthony heeft een goed gevoel voor muziek en speelt met de telling en de ritmes om zodoende een uitdagende en on point choreografie te creëren. Hoewel de choreo best moeilijk kan zijn, is zijn les door zijn goede uitleg bijna altijd door iedereen te volgen. Anthony heeft een passie voor dans en lesgeven. Hij vindt het een uitdaging om zijn leerlingen te verbeteren en houdt van interactie en positieve energie in zijn les.
Workshop
In deze workshop gaat Jane met jullie aan de slag in hoe je klassiek dansrepertoire omzet naar een versie die voor kinderen ‘werkt’ en toepasbaar is. Erg leuk om jouw jonge dansers kennis te laten maken met de bekende en grote stukken, op een manier die ze aankunnen en leuk vinden!
Over Jane Lord
Jane Lord is een Amerikaanse danseres die van 1979 tot 2001 verbonden is geweest aan Het Nationale Ballet te Amsterdam, waar zij vanaf 1990 als eerste soliste optrad. Na haar danscarrière gaf Jane Lord vele klassieke balletlessen bij onder andere het Koninklijk Conservatorium, Scapino Ballet Rotterdam, Henny Jurriëns Stichting, Dansateliers, Internationaal Danstheater en Amsterdam Dance Centre. In het najaar van 2011 begon Jane als coördinator van het Scouting & Outreach Programme van de Nationale Ballet Academie te Amsterdam, om de samenwerking tussen de academie en de balletscholen in Nederland te optimaliseren. Deze taak heeft zij tot en met 2021 volbracht.
Jane is ook docent bij de Nationale Balletacademie waar zij klassieke en repertoire lessen geeft.
Workshop
Een heerlijke Pilatesles voor het lichaam! Inspiratie voor het nieuwe seizoen om jouw lichaam met deze oefeningen en kennis van Leila te ‘verzorgen’.
Over Leila Kester
Leila is werkzaam als docent Pilates en Floor Barre bij Het Nationale Ballet, Nederlands Danstheater en de Nationale Ballet Academie sinds 1997. Omdat Leila eveneens een gecertificeerd Vaganova docente is, kan zij een unieke brug slaan tussen de ballettechniek en Pilates.
Leila werkt nauw samen met collega's van enkele toonaangevende dansgezelschappen in de wereld, en met hen heeft ze enkele grote presentaties verzorgd op IADMS, een jaarlijks internationaal congres over Dans en Gezondheid. Vanwege deze contacten en de lange verbindingen met de grote dansinstellingen waar zij voor werkt heeft zij zich kunnen ontwikkelen tot een ware specialist op dit gebied.
Het is haar ambitie om dansers te helpen inzicht te ontwikkelen in hoe hun lichaam optimaal functioneert binnen de veeleisende ballettechniek. Momenteel is zij een serie workshops aan het ontwikkelen voor dansers, dansdocenten, fysiotherapeuten en pilates docenten met als titel : 'Honoring the Body in Dance'. Hierin gaat zij haar ervaringen delen, en hoopt Leila een bijdrage te leveren aan een gezonder dansklimaat. De lessen die zij gaat geven voor Dansimpuls zullen een inkijkje geven in deze workshops.
Sinds 2009 is Leila docent bij Polestar Pilates en traint zij toekomstige Pilates docenten, in Nederland, België en Griekenland.
Een les van Leila is goud in kennis en ervaring!
Workshop
Wist je dat dans en administratie iets met elkaar gemeen hebben? Je ziet een prachtige choreografie, maar hem zelf opvoeren kan niet. Waarom niet? Omdat je deze choreografie niet hebt aangeleerd. En ja, zo is het ook met administratie. Je weet dat je je administratie moet bijhouden als ondernemer, maar hoe? Is dit je aangeleerd?
Dus laten we daar verandering in gaan brengen! Ik ga je in deze workshop de bewegingen, technieken en ritmes aanleren hoe je met jouw administratie in 5 stappen van chaos naar grip gaat. Ik neem je in deze workshop mee naar de achterliggende redenen waarom jij je administratie bijhoudt (en bij wilt houden) en welke inzichten jij hier uit kan halen, zodat je er minder tijd mee kwijt bent, minder headspace in beslag neemt en wellicht zelfs minder belasting gaat betalen.
Over Lola van Boxel
Een professioneel allround dansartiest met een hart voor administratie en ondernemen: dat ben ik, Lola van Boxel.
Van origine professioneel allround dansartiest, maar nu beter bekend als de administratie expert, of leuker nog: Degene die administratie leuk maakt.
Waar veel ondernemers het liefst voor wegrennen, gaf mij het meeste zelfvertrouwen, grip en overzicht: Administratie. Toen ik hier achter kwam, begon het lampje te branden. Hier moet ik wat mee! Zo ontstond Administration with Lola, met als missie: Administratie leuker, begrijpelijker en inzichtelijker maken.
Workshop
In deze Modern-Jazz les combineert Esther diverse kernkwaliteiten van jazzdans en moderne dans tot een eigentijdse mix van bewegingen die je dans laten ervaren van je kruin tot aan je tenen. In een dynamische stroom van flow en dynamiek neemt Esther je mee in dans, waarbij ze je tegelijkertijd openheid geeft in de methodische en didactische keuzes die zij (ter plekke en met haar groepen) maakt als docent. Lage, horizontale bewegingen, maximaliseren, ademhaling, timing, vormgeven, overgave, persoonlijke zeggingskracht in de beweging… Al dat soort heerlijks! Kom je meegenieten van deze les? Uit je hoofd en in je lijf, verbonden met jezelf en met elkaar.
Over Esther Nederpelt
Esther Nederpelt is al jaren als gedreven danseres en dansdocent actief in het werkveld in de zowel de dansstijlen Modern en Jazz, met haar absolute favoriete mix van deze twee op nummer 1: Modern-Jazz. Zij geeft diverse open lessen, gastlessen en workshops in binnen- en buitenland, met als favoriete doelgroep ‘dansdocenten’.
Esther studeerde in 2004 af aan de opleiding Docent Theaterdans aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam. Na haar opleiding gaf zij les aan en coachte de meest uiteenlopende groepen: kinderen vanaf 3 jaar en ouder, jongeren in justitiële inrichtingen, studenten aan de dansvakopleiding en volwassenen tot 80 jaar, van beginners tot gevorderden. Zij heeft zich afgelopen 15 jaar gespecialiseerd in het coachen van en werken met dansdocenten, een doelgroep die al heel lang haar hart heeft gestolen. Zij vindt haar passie in het uitwerken en uitdiepen van specifieke onderwerpen die de dansdocent helpen hun plezier, ontspanning en kwaliteit te vergroten op de werkvloer. Als bestuurslid werkt zij momenteel met veel plezier bij Dansbelang, waar zij bijeenkomsten als Meet & Share’s, workshops en andere inspirerende en verbindende initiatieven helpt vormgeven.
In zowel haar dans als in haar lesgeven komen dansbeleving en danstechniek op een zeer praktisch en toepasbare manier samen, waarin het delen van de innerlijke drijfveer om te dansen de verbindingen legt. Haar dansstijl is geïnspireerd op een fysiek spel tussen kracht en ontspanning, een vloeiende flow met een dynamische explosie van energie. Dans is passie, alles geven, volledigheid, ongeremdheid, het gebruiken van je lichaam op de juiste (jouw) manier, je laten gaan, vrijheid, creativiteit en vooral: genieten en jezelf zijn!
Workshop
“In mijn Heels les combineer ik de kennis van al deze drie stijlen, Salsa, Latin ballroom, Heels, waardoor het je tools geeft om je krachtig te voelen in Heels. Met mijn passie hoop ik zowel techniek als performance-kwaliteit bij elkaar te brengen. Ik kijk uit naar de workshop!”
Over Monique Linders
Mijn naam is Monique Linders in 2017 afgestudeerd aan het HBO Lucia Marthas Institute for Performing arts in Amsterdam. Op 12 jarige leeftijd volgde ik de vooropleiding ArtEZ richting Klassiek Ballet. Hier ontdekte ik al snel m’n passie voor ook zang waardoor ik uiteindelijk ben overgestapt naar de vooropleiding Fontys richting Musicaltheater. In 2017/2019 heb ik gewerkt als zangeres/danseres voor Celebrity Cruises, waar ik deel uitmaakte van de productiecast aan boord. Tijdens deze reis ben ik me verder gaan specialiseren richting salsa en Latin ballroom. Eenmaal terug in Nederland ben ik consistent gaan trainen met Malou Linders in de stijl Heels.
Workshop
Deze les is een uitnodiging om beter te kijken naar de uitdraai. Hoe kunnen we onze aanwijzingen zo geven dat de danser leert zijn lichaam te kennen en van uit zijn/haar mogelijkheden te werken? Praktische tips, uitleg en oefeningen.
Over Leila Kester
Leila is werkzaam als docent Pilates en Floor Barre bij Het Nationale Ballet, Nederlands Danstheater en de Nationale Ballet Academie sinds 1997. Omdat Leila eveneens een gecertificeerd Vaganova docente is, kan zij een unieke brug slaan tussen de ballettechniek en Pilates.
Leila werkt nauw samen met collega's van enkele toonaangevende dansgezelschappen in de wereld, en met hen heeft ze enkele grote presentaties verzorgd op IADMS, een jaarlijks internationaal congres over Dans en Gezondheid. Vanwege deze contacten en de lange verbindingen met de grote dansinstellingen waar zij voor werkt heeft zij zich kunnen ontwikkelen tot een ware specialist op dit gebied.
Het is haar ambitie om dansers te helpen inzicht te ontwikkelen in hoe hun lichaam optimaal functioneert binnen de veeleisende ballettechniek. Momenteel is zij een serie workshops aan het ontwikkelen voor dansers, dansdocenten, fysiotherapeuten en pilates docenten met als titel : 'Honoring the Body in Dance'. Hierin gaat zij haar ervaringen delen, en hoopt Leila een bijdrage te leveren aan een gezonder dansklimaat. De lessen die zij gaat geven voor Dansimpuls zullen een inkijkje geven in deze workshops.
Sinds 2009 is Leila docent bij Polestar Pilates en traint zij toekomstige Pilates docenten, in Nederland, België en Griekenland.
Een les van Leila is goud in kennis en ervaring!
Workshop
De voeten en enkels spelen in dans een grote rol en zijn tegelijkertijd zeer kwetsbaar voor blessures. Welke blessures zijn er en hoe kan je die het beste voorkomen? In deze workshop gaan we daar diep op in.
Over Peter Stoelhorst
Na een dansopleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK), was Peter gedurende zestien jaar werkzaam als professioneel danser/zanger in diverse musicals en theaterproducties. In 2011 ging hij "terug naar school” om fysiotherapie te studeren aan de Hogeschool AVANS. Sinds 2015 is hij geregistreerd fysiotherapeut. Hij werkt op de praktijk Fysiotherapie De Nieuwe Keizers in Amsterdam en heeft zich daar in de loop van de jaren gespecialiseerd in enkel- en voetklachten. Peter maakt deel uit van het Health & Performance team van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK). Hij verzorgt daar, samen met een aantal collega’s, de fysio-inloopspreekuren voor studenten. Daarnaast werkt hij als docent anatomie en blessurepreventie.
Workshop
In deze bijeenkomst praten we gezamenlijk over het belangrijke en actuele onderwerp ‘grensoverschrijdend gedrag’ en hoe we hier als dansdocenten mee omgaan.
Dansbelang is aangesloten is bij de Alliantie Dans Veilig, waarin verschillende dansorganisaties en de overheid samenwerken om tot een veilige danscultuur te komen.
Tijdens het gesprek kunnen we ideeën uitwisselen over hoe we in onze lessen de sociale veiligheid proberen te verbeteren en liefst garanderen.
Leila Kester, Jane Lord, Esther Nederpelt en Saskia Sap zullen dit gesprek leiden/vormgeven.
De Meet & Share op donderdag is gratis bij te wonen.
Workshop
Pallas geeft tijdens onze ZomerDansImpuls een fijne intrainles vanuit een holistische benadering van de verfijnde klassieke ballettechniek. Ze geeft les met liefde en humor en streeft daarin naar de hoogste kwaliteit van bewegen. Haar lessen zijn hybride (een combinatie van elementen), beïnvloed door het beste van haar eigen "American Blended" training. Ze biedt een lichaamsvriendelijke barre, benadrukt bewust gebruik van de adem, goed gedoseerde inspanning/ontspanning, zeer accurate muzikaliteit, dynamiek, epaulement, vloeiendheid, expressie, uitvoeringskwaliteit en briljant petit allegro-werk, zoals te vinden is in de Balanchine-stijl. Pallas weet je als geen ander met volle teugen te laten genieten van Klassiek Ballet! Mis deze les niet
Over Pallas Sluyter
Pallas, geboren in Los Angeles, heeft een gevarieerde en uitgebreide internationale carrière gehad als professioneel ballet- en hedendaagse danser in de concertsector, en heeft een uitgebreide lijst van credits als allround danser in de entertainmentindustrie, voor televisie, muziekvideo's , films, muziektheater, enz.
Ze ontving beurzen van The School of American Ballet/New York City Ballet, American Ballet Theatre, San Francisco Ballet, Ballet West en Dupree Dance Academy. Als danseres heeft ze gewerkt met gerenommeerde choreografen Daniel Ezralow, Ann Marie DeAngelo, Kenny Ortega, Toni Basil, Paula Abdul en Bill Goodson om er maar een paar te noemen. Ze werkt als freelance choreograaf en creëert originele neoklassieke en experimentele werken en her-ensceneert de klassiekers; choreografeert ook muziekvideo's voor muziektheater. Pallas is een gepassioneerde lerares, die haar kennis graag deelt met dansers van alle leeftijden en niveaus, van beginners tot professionals. Een unieke docent in ons team van gastdocenten!
Workshop
In deze workshop neemt Lorenzo je mee in de lyrische techniek van José Limón. Een uitdagende les volledig gebaseerd op de principes fall & recovery, breath, opposition en suspension.
Zijn lessen zijn op traditionele wijze opgebouwd en de Amerikaanse sfeer schemert duidelijk door in zijn lessen waar dynamiek, passie en uitdaging samenkomen.
Over Lorenzo Koppenaal
Lorenzo Koppenaal studeerde aan de prestigieuze Purchase Conservatory of Dance in New York en aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij had de eer om te leren van Risa Steinberg (Limón Company/Julliard) en hij heeft met veel plezier trainingen gevolgd bij o.a. Limón Dance Company, Merce Cunningham Trust, Batsheva Dance Company, Introdans en de William Forsythe Ballet Intensive.
Naast zijn carrière als danser, is hij al jaren verbonden als Senior Teacher aan de Tanz Weiterbildungen in Duitsland. Daar verzorgt hij docententrainingen in Limón en Release techniek voor professionals.
Bovendien is hij faculteitsdocent bij Lucia Marthas Institute for Performing Arts, het Albeda Danscollege, de Jeugd Dansopleiding Fryslân en werkt hij als gastdocent bij dansgezelschappen zoals De Stilte en opleidingen in het buitenland zoals de Metropolitan Ballet Academy in Baltimore, S.P.I.D. Ballet Academy in Milaan, Dance Institute Hamburg en vele anderen.
Workshop
Onze onmisbare Nash Smith is weer aanwezig bij deze ZomerDansImpuls editie met een sprankelende Hiphop les! Nash zal zoals altijd met zijn tomeloze enthousiasmerende energie deze workshop vormgeven. Dans, groove, move!
Over Nash Smith
Nash Smith is zo’n 18 jaar docent sport en dans. Vanuit een achtergrond in topsport van twee uiteenlopende sporten, richt Nash zich op mobiliteitsbevordering binnen elke discipline van bewegen, en neemt hij kennis en ervaring mee in zijn lessen. Nash Smith werkt met alle leeftijden en ontwikkelde zich als docent in speciaal onderwijs en/of kinderen met een rugzak.
Workshop
Als choreograaf, danser, creative artist en docent richt Melvin zich op het ontwikkelen van nieuwe technieken door deze te fuseren met en te koppelen aan bestaande stijlen. “Mijn doelstelling is om een toonaangevende artiest te zijn die bijdraagt aan de vernieuwing en ontwikkeling van de huidige kunstsector.” Door samenwerkingen aan te gaan met verschillende kunstdisciplines daagt Melvin zichzelf uit om constant te vernieuwen. “ArtBeat is een professionalisering van mijn passie, hobby en leven. Het is een manier om voor mijzelf en de generaties hierna een blijvende verandering te brengen.”
Over Melvin Fraenk
Melvin Fraenk is de oprichter van ArtBeat MME Amsterdam (Music Movement Sessions). Hij is afgestudeerd aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten waar hij de opleiding School For New Dance Development (choreografie) met de specialisatie Jazz Musical heeft gedaan. Hij is een van de makers van het uitwisselingsproject tussen DOX en Batalo East: Symphony of Now. Momenteel is hij werkzaam als docent, choreograaf, mentor, kernteamlid en examencommissielid bij de Expanded Contemporary Dance, Docent Dans, SNDO-choreografie en urban contemporary. Melvin is choreograaf bij DOX binnen de talentontwikkelingstrajecten en interim Coördinator DOX Club. Daarnaast is hij benoemd tot lid van de Hogeschool Raad van de AHK.
Workshop
In deze workshop verdiept Pallas de techniek op spitzen, met de focus op amateurdansers: wat juist wel en wat juist niet te doen? Waar kun je op letten? Wat zijn de voorwaarden voor een verantwoorde spitzenles? Voetbelijning, spierkracht-inzet en centerwork spelen een grote rol in deze workshop.
Over Pallas Sluyter
Pallas, geboren in Los Angeles, heeft een gevarieerde en uitgebreide internationale carrière gehad als professioneel ballet- en hedendaagse danser in de concertsector, en heeft een uitgebreide lijst van credits als allround danser in de entertainmentindustrie, voor televisie, muziekvideo's , films, muziektheater, enz.
Ze ontving beurzen van The School of American Ballet/New York City Ballet, American Ballet Theatre, San Francisco Ballet, Ballet West en Dupree Dance Academy. Als danseres heeft ze gewerkt met gerenommeerde choreografen Daniel Ezralow, Ann Marie DeAngelo, Kenny Ortega, Toni Basil, Paula Abdul en Bill Goodson om er maar een paar te noemen. Ze werkt als freelance choreograaf en creëert originele neoklassieke en experimentele werken en her-ensceneert de klassiekers; choreografeert ook muziekvideo's voor muziektheater. Pallas is een gepassioneerde lerares, die haar kennis graag deelt met dansers van alle leeftijden en niveaus, van beginners tot professionals. Een unieke docent in ons team van gastdocenten!
Workshop
De naam ReDiscoverMe zegt het al: herontdek mijzelf. De mens is altijd aan verandering onderhevig. Natuurlijkerwijs doordat we fysiek en mentaal ouder worden. Maar wanneer we te maken krijgen met uitdagingen in ons leven wat effect heeft op ons fysieke functioneren doet dit naast het fysieke, veel op emotioneel en mentaal vlak. De waarheden van het functioneren van je lichaam veranderen. Dit veranderingsproces heeft aandacht nodig, zodat we leren omgaan met ons 'nieuwe' fysiek en emotioneel kunnen stabiliseren. Dans is hierin een prachtig middel. ReDiscoverMe geeft inclusief dans en heeft een methode ontwikkeld die aansluit op de verschillende lichamen en verhalen die je in een les kunt tegenkomen. Partnering is hierin een belangrijke kernwaarde, omdat we zoveel leren over onszelf wanneer we werken met een ander. Wil je zo'n les ervaren en inzicht krijgen in inclusief dansles geven, dan ben je welkom om mee te doen!
Over Damar Lamers
Damar Lamers is sinds 2021 artistiek leider van de Opleiding Docent Dans van de Academie voor Theater en Dans, waar ze in 2007 afstudeerde. Damar is sinds 2012 als docent, studiebegeleider en kernteamlid aan de opleiding verbonden. Ze is docerend maker en is zich vooral gaan specialiseren in improvisatie en partnering. In 2004 heeft Damar Lamers stichting TjillSkillz opgericht. TjillSkillz is gefocust op dans en theater voor en door jongeren, als middel voor empowerment. In 2018 heeft zij stichting ReDiscoverMe opgericht, dans voor iedereen en met nadruk op mensen met een chronische aandoening en/of fysieke beperking. De rode draad in haar werkwijze met elke doelgroep is het werken vanuit de persoon, gebruik makend van de mogelijkheden en kwaliteiten die er zijn, waarbij artisticiteit voorop staat.
Workshop
Na de fijne en unieke les afgelopen twee jaar bij de ZomerDansImpuls is Eddi er dit jaar weer! Daar zijn we enorm verheugd over. Hij stelt zichzelf hieronder even aan jullie voor. Een jazzdans-icoon: mis zijn les niet! Het zal je horizon verbreden, letterlijk en figuurlijk.
Over Eddi de Bie
“Ik me maar even voorstellen: Eddi, aangenaam….Was nooit van plan om te gaan dansen, maar liep bij toeval (?) in 1970, zo rond mijn 20ste, de studio binnen van Helen leClercq, aan de Keizersgracht. Nieuwsgierigheid is altijd mijn leidraad geweest, naast de soms (on)handige eigenschap dat ik nogal eigenwijs kan zijn en het liefst mijn eigen weg volg. Die nieuwsgierigheid leidde via een fysieke speurtocht (‘hoe werkt zo’n lichaam dan’/ wat is dat dan ‘centreren’??), veel lesgeven, dansmaken en op kleine en iets grotere podia staan, naar een baan op de Theaterschool in Amsterdam, vanaf 1975, en naar de overname van de studio van Helen in 1980.
De laatste 12 jaar Theaterschool (2001-2013) werd ik bij toeval artistiek leider van de UrbanContemporary/jmd. In die hoedanigheid hebben we met het hele docententeam een goed werkende vorm van vakoverstijgend competentiegericht dansonderwijs kunnen ontwikkelen. Kort door de bocht: danstechniek in de ochtend, dansmaken in de middag. (Elke hedendaagse choreograaf maakt immers gebruik van het dansmateriaal van zijn/haar dansers; vandaar de noodzaak voor elke student om dans te maken)….
Dansen (performen), dansmaken (choreografie), en dans overdragen (lesgeven) zijn één(!) geheel. Het zijn geen drie afzonderlijke disciplines. Je beoefent ze in samen-werking (au!), in verbinding met ‘anderen’. Overigens kun je daar ook zingen, acteren en visuals aan toevoegen. Allemaal disciplines die elkaar aanvullen en versterken.
Vanaf 1995 was ik coördinator van de 5 o’clock class, in 1999 opgevolgd door Jocelyn Bergland, die de 5 o’clock tot grote bloei heeft gebracht. Waarvoor mijn immense dank Jocelyn! En…., oja…..Hlif!! Natuurlijk! Ik heb ook nog een paar jaar lesgegeven aan de Arnhemse dansacademie (1998-2001), met dank aan Hlif dus!
Tja en verder…..verder denk ik – gelukkig is alles subjectief! – dat dans in de kern heel eenvoudig is: een lichaam=een lichaam=een lichaam en dat zal dus wel bewegingsprincipes hebben. Kwestie van je daarvan bewust worden. Klinkt makkelijk, is toch vaak een tienjarenplan….Techniek (als expressie-tool) is het ontwikkelen van dat ‘lichaamsbewustzijn’. Vanuit dat perspectief zijn Graham, Horton, Limón, Jazz, Hiphopstijlen enz. enz…, ja Klassiek dus ook, geen technieken, maar gewoon bewegingstalen, die je via dat minder of meer bewuste lichaam tot expressie brengt.
Die constatering lucht (mij) in elk geval op, want dan kunnen we de veelgehoorde tekst “zonder klassieke techniek kun je niet dansen” – trouwens een tamelijk westers cultuurcentrische benadering – meteen teleporteren onder de zachtgroene zoden. (Heb overigens in mijn autodidactische gedreutel nog nooit één klassieke les gedaan. Achteraf een proef op de som dus….).
Gelukkig heeft iedereen in dansland zijn of haar eigen voorkeuren en affiniteiten. En, aangezien ik van nature een nogal snel en bewegelijk kind was (dat heet geloof ik nu ADHD ofzo….) hield ik ontzettend van ritme, dynamiek en timing……. dus werd het voor mij als vanzelf Jazz (met dank aan Katherine Dunham, Helen LeClercq en Matt Mattox).
Het wordt dus waarschijnlijk een ‘old school’ jazz-lesje, met veel gewichtsverplaatsingen door de ruimte, en een hoogste merkwaardige timing…. We zullen wel zien hoe het uitpakt…. In elk geval, tot snel allemaal, en…may de ‘Dance-Force’ be with you, Al-Ways !!
Groet,
Eddi”
Workshop
Deze workshop bevat een breed pallet aan kleuren: techniek, adem, rauwheid, energiek, eigenheid, aarden, grensverleggend, speels, voelen… maar vooral jou eigen kleur! Als docent neem ik je graag mee en laat ik me door jou meenemen. We gaan er samen een mooie les van maken die deels in het moment zal ontstaan.
Over Agnes Phillipsen
Als kind genoot ik van het rennen door grasvelden tot in bomen klimmen. Hiermee zocht ik mijn grenzen op en ontwikkelde vertrouwen in mijn fysieke en mentale mogelijkheden. Deze energie en speelsheid neem ik vaak mee in mijn danslessen, net als dat ook aarden/gronden centerpunten zijn waar ik mee werk. Voor mij betekent het één zijn met mijn lichaam en mijn omgeving een gevoel van balans vinden in het dagelijks leven.
Door de energie van mijn omgeving in mij op te nemen word ik me bewust hoe ik anderen kan ondersteunen. Hoewel mijn focus soms gefixeerd kan zijn, zorgt mijn impulsiviteit vaak voor een onverwachte wending.
Vandaag de dag geef ik lessen als (gast)docent bij o.a. Codarts (Afdelingen: circus, muziektheater, docent dans, vooropleidingen) LAVA Collective, MBO Theateropleiding, Compagnie 21, Albeda Dans College en SKVR. Als danser heb ik al wat mooie passen mogen zetten bij verschillende gezelschappen waaronder Danstheater AYA, Compagnie 21 en Amenti Collective.
Workshop
Tijdens de workshop zullen we verschillende onderwerpen behandelen die verband houden met ons welzijn in de context van dans.
We richten ons op de mentale en emotionele aspecten van welzijn. We zullen bespreken hoe je stress kunt verminderen, hoe je om kunt gaan met prestatiedruk en hoe je zelfzorg kunt integreren in het dagelijkse leven als dansdocent. Het is belangrijk om te leren herkennen wanneer je over je grenzen gaat en hoe je een gezonde balans (weer) kunt vinden tussen inspanning en rust.
Ik zal ook enkele praktische tips en technieken delen die je kunt gebruiken om jouw welzijn te bevorderen.
De workshop zal interactief zijn, met ruimte voor vragen, discussies en het delen van ervaringen. Samen kunnen we een positieve verandering teweegbrengen en het welzijn van dansdocenten en dansstudenten verbeteren.
Ik kijk ernaar uit om deze workshop met jullie te delen en ik hoop dat jullie na afloop nieuwe inzichten en concrete handvatten hebben om jullie welzijn te bevorderen.
Over Saskia de Badts
Saskia de Badts (1969) heeft na het afronden van haar dansopleiding vijf jaar in New York gedanst, lesgegeven en een van de grootste dansstudio’s mede gerund. Ze is gecertificeerd als Simonson-jazzdocent, pilatesdocent, IIN Health Coach en docent basisonderwijs. Saskia was meer dan 20 jaar directeur van een dansinstelling, health coach voor dansers, eigenaar SDB Health coaching en auteur van het boek Spitz!, haar eerste boek. Ze woont met haar man en zoon in Amsterdam.